Hogyan hangoljuk be robogónk váltóját?
2009.05.07. | olvasva: 62475
Egy új motorikus alkatrész (henger, karburátor, kipufogó stb.) beszerelésekor a
motor karaktere, teljesítménygörbéje megváltozik, a maximális teljesítmény
fordulatszáma eltolódik az addigihoz képest, ezért szükség van a hajtáslánc
behangolásra. Hasonlóképpen szükségessé válik a hangolás, ha a hajtásban
cserélünk alkatrészt (végáttétel, tuning variátor stb).
Mielőtt a hajtást beállítására
kitérnénk, külön hangsúlyoznunk kell, hogy a helyes beállítás előfeltétele, hogy
motorikusan helyesen legyen beállítva a motor (karburáció, gyertya stb. megfelelő legyen). A variátor
hajtás lényege, hogy a motor fordulatszámát optimális értéken tartsa a gyorsítás
alatt és a fordulatszám csak a váltás befejeztével
változzon. Éppen ezért a közhiedelemmel ellentétben nem létezik többféle jó
megoldás, csak egy! Ugyanis a motor teljesítménygörbéje egy hegycsúcsra hasonlít
csak egy adott fordulatszámon a legerősebb, alatta és felette a motor ennél
gyengébb. Tehát ha a jobb gyorsulás reményében könnyebb görgőt teszünk a
variátorba a szükségesnél, a maximális teljesítmény fordulatszáma fölött fog
dolgozni a motor, így érzésre jó pörgősnek érezzük, de a gyorsulás nem javul,
hasonlóképpen a nehezebb görgővel, a motor túl alacsony fordulatszámon fog
üzemelni. A variátor és a kuplung működése egymással összefügg, ezért külön nem
lehet őket tárgyalni. A kuplung egy adott kuplung tengely fordulatszámon kezdi a
kapcsolódás, azonban ennek a tengelynek a fordulatszáma a variátor beállításától
függ adott motorfordulatszám esetén. Ezért előbb a variátort kell jól
behangolni, és csak utána foglalkozhatunk a kuplunggal, máskülönben teljesen
megnehezítjük a dolgunkat mivel több dolog is
befolyásolja a hangolás eredményét. (Pusztán azzal, hogy a variátorban
kicseréljük a görgőket, már azzal módosítunk a kuplung kapcsolásán a
motorfordulatszámához képest és akkor még nem nyúltunk a kuplung rugóihoz).
Tehát alapszabály, hogy ne rögtön a jó rajttal legyünk elfoglalva, hanem
állítsuk be megfelelően a variátort, így a végére, már csak magával a kuplung
saját beállításaival kell foglalkoznunk.
Jól beállított variátor esetén a
motor egyenletesen gyorsít egy közel állandó (ideális) fordulatszámon és a szíj
teljesen kifut az első tárcsán mielőtt a fordulatszám változni kezdene (a fordulatszám nő a váltás végén egészen a
maximálisan elérhető fordulatszámig). A helyes beállításhoz elsődlegesen tudni
kellene milyen fordulaton a legjobb a motor, ezt sajnos teljesítménymérő pad
hiányában csak becsülni lehet ezért ez a nehéz része a dolognak (a helyes
működési fordulatszám megállapításához ezért jó ha van
rutinunk). Ha van kiindulási adatunk, ha nincs, szükségünk van egy
fordulatszámmérőre, amelyen nyomon követhetjük a motor
viselkedését. Ha menet közben össze-vissza ugrál a fordulatszám az azt jelenti, hogy nem jó helyen járunk a
beállítással. Amennyiben gyorsítás közben a motorfordulatszám esik, a motor
nehézkesen megy, vagy a motor sík úton még viszonylag jól megy, de emelkedőn
nagyon visszaejti a fordulatszámot, akkor a görgő túl nehéz. A nehéz görgő
velejárója, hogy a motor egy bizonyos sebességig gyengébben gyorsul aztán egy
bizonyos fordulatszámtól kezd szépen gyorsítani. Amennyiben a fordulatszám magas
értéket ér el, vagy folyamatosan nő gyorsítás alatt, a motort nagyon pörgősnek
érezzük, de a gyorsulást ennek ellenére gyengének, akkor a görgő túl könnyű,
erre utal az is, hogy a szíj nem képes kimenni a variátortárcsa külső széléig.
Mikor már közel járunk a jó megoldáshoz, egyre kevésbé érezzük meg a kisebb
javulásokat, ezért a finomhangoláskor sokat segít, ha két meghatározott pont
között megmérjük a gyorsulásunkat, amelyik beállítással a legjobb időt érjük el
az lesz a megfelelő. Itt térnénk ki arra, hogy az első tárcsa mozgásához
biztosított erőt (amely a görgő tömegéből adódik) a hátsó tárcsán a nagy rugó
által kifejtett erő ellensúlyozza, ezért kontrasztrugó a neve. Feladata a szíj
feszességét fenntartani, a szíj és a tárcsa közötti nyomóerőt fenntartani. Ennek
ellenére sokan hajlamosak ezt is a variátor működési fordulatának a beállításra
használni, mivel többféle erősségben létezik. Ezt azonban nem lehet
tetszőlegesen megtenni, csak bizonyos határok között (célszerű). A különböző
rugóerősségek különböző motorteljesítmények kiszolgálására szolgálnak. A cél az hogy lehetőség szerint azt a leggyengébb
kontrasztrugót használjuk, amivel a szíj még nem csúszik meg (ezzel a szíj
intenzív kopását okozva), tehát a motorteljesítményét képes átvinni a hajtás. A
túl erős kontrasztrugó a szükségesnél nagyobb nyomóerőt produkál, amely a
tárcsák közötti súrlódást "feleslegesen" növeli, a teljesítmény egy rész hővé
alakul, így feleslegesen pazaroljuk el, a hajtás alkatrészeit feleslegesen
túlmelegítjük. Ezért ne menjük el a végletek felé a rugókkal a helyes beállítás
érdekében.
A variátor behangolása után térhetünk
át magára az elindulásra, amelyet a kuplung rugóinak cseréjével (egyes
kuplungokon, a rugók előfeszítésének a módosításával és különböző súlyok
állításával) érhetünk el. A kuplung tágabb határok között állítható a
variátornál. Egy minimálisan szükséges fordulatszámra szükséges, amivel a motor
már szenvedés nélkül képes elindulni minden körülmények között (sík terep,
emelkedő egyaránt), ezt alkalmazhatjuk normális körülményekhez, hétköznapi
használatra, kényelmes indulással (ez a minimálisan szükséges fordulatszám is
motorfüggő, egy gyári kipufogóval ez az érték jóval alacsonyabb, míg egy
komolyabb sportkipufogónál az érték magasabb). Ugyanakkor állítható egy
maximális felső határ, amivel a motor a legjobban rajtol. Ez a fordulatszám
érték nem lehet korlátlan magasságban, mert a fordulatnak kisebbnek kell lennie
a variátor működési (váltási) fordulatánál. Azaz a
kuplungnak még ez alatt a fordulatszám alatt kell kapcsolnia. Mert ellenkező
esetben, hiába a nagy fordulatszám már hosszabb áttétel valósul meg a rajt
pillanatában, hasonlóan mintha egy váltós motorral 2. vagy 3. fokozatból
indulnánk, csak ez esetben a variátornak időbe kerül visszaváltania, a
fordulatszám is visszaesik, így a motor nagyon nehezen indul a kuplung pedig hatalmas csúszással próbálja ezt korrigálni.